Koulutettu hieroja, hierontapalvelut:
1 OMAVALVONTASUUNNITELMA
Omavalvonnan tavoitteina ovat palvelun asianmukaisuuden ja laadun varmistaminen, asiakasturvallisuuden takaaminen sekä lainmukaisuuden varmistaminen.
1.1 Palveluntuottajan ja palveluyksikön perustiedot
Yritys: Kauneushoitola Virpi Ahonen
Palveluyksikön nimi: M.Paja
Y-tunnus: 1742752-9
Yrityksen ja palveluyksikön osoite: Erämiehenkatu 6, 40630 Jyväskylä
1.2 Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
- Paja tarjoaa palveluyksikössään hierontaa ja kauneudenhoitoa suoraan yksityisasiakkaille. Palveluyksikkö on erikoistunut etenkin hierontaan sekä dry needling hoitoihin. Yksikön toiminta-ajatuksena on tarjota laadukkaita ja asiakaslähtöisiä palveluja, jotka tukevat asiakkaiden hyvinvointia, jaksamista ja terveyttä. Palveluja tarjotaan palveluyksikön vastaanotolla.
Koulutettu hieroja ja vastuuhenkilö: Virpi Ahonen, 0405151014, virpi.ahonen@icloud.com
1.3 Palveluiden laatu
Laadunvalvontaa toteutetaan seuraamalla asiakaspalautetta (ks. kohta 1.12) ja tekemällä niiden perusteella kehittäviä toimenpiteitä. Laadunvalvontaa tehdään jatkuvasti, ja siihen keskitytään vuosittain järjestettävässä koulutustilaisuudessa.
Palveluyksikön työntekijä on koulutettu terveydenhuollon ammattilainen. Työntekijä käy vuosittain täydennyskoulutuksissa ylläpitäen omaa osaamistaan. Potilasturvallisuus varmistetaan käyttämällä ammattikäyttöön tarkoitettua välineistöä ja käyttämällä niitä vain siihen suunniteltuihin tarkoituksiin, huolehtimalla päivittäisestä tilojen hygieniasta, asettamalla laitteet käyttökieltoon, jos ne vioittuvat ja voisivat aiheuttaa vaaraa, sekä huolehtimalla kohdan 1.9 mukaisista tarkastustoimenpiteistä.
Näistä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.
1.4 Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
Asiakkaiden ja potilaiden pääsy palveluihin varmistetaan tarjoamalla selkeät yhteystiedot ja aukioloajat yrityksen verkkosivuilla. Ajanvaraus voidaan tehdä sähköisen ajanvarausjärjestelmän kautta ympäri vuorokauden tai puhelimitse arkipäivisin klo 9-17. Verkkosivusto sisältää yksityiskohtaiset tiedot yrityksen tarjoamista palveluista.
Hoitosuunnitelma esitetään potilaalle ensimmäisellä vastaanottokerralla, ja sitä täydennetään hoitokertojen, kuitenkin viimeistään viiden päivän kuluessa käynnistä. Asiakkaalla ja potilaalla on mahdollisuus vaikuttaa hoitosuunnitelmaan, saada lisätietoa tehtävistä hoitotoimenpiteistä ja esittää toiveita. Kaikki hoitotoimenpiteet tehdään asiakkaan suostumuksella. Hoitokertomukset kirjataan asianmukaisesti paperiseen asiakaskortistoon mikä takaa tietojen saatavuuden, jatkuvuuden ja turvallisuuden.
Jos potilas kokee tulleensa väärin hoidetuksi tai kohdelluksi, hänen tulee olla yhteydessä yksikön potilasasiavastaavaan, joka on palveluyksikön vastuuhenkilö.
1.5 Muistutusten käsittely
Asiakkaiden ja potilaiden reklamaatiot käsitellään viivytyksettä, kuitenkin kahden viikon kuluessa. Näiden käsittelystä vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.
1.6 Henkilöstö
Palveluyksikössä toimii yksi työntekijä, joka on Valviran Julkiterhikkiin rekisteröity koulutettu hieroja. Työntekijä kouluttautuu vähintään kerran vuodessa jatkokoulutuksissa.
Mahdollisilta uusilta työntekijöiltä varmistetaan haastattelutilanteessa riittävä kielitaito, joka on suomi ja englanti. Työntekijältä, joka tulee työskentelemään lasten, vanhusten ja vammaisten kanssa, tarkistetaan rikosrekisteriote lakien 504/2002 ja valvontalain 28§ mukaisesti.
Tiloissa toimivilla on tiedossaan sammutuslaitteiden, sähköpääkeskuksen, yksikön vesisulun sijainnit sekä pää- ja varapoistumistiet.
Potilastietojärjestelmän käyttö tapahtuu tietoturvan, lakien ja asetusten mukaisesti. Jokaiselle potilaalle tehdään henkilökohtainen hoitosuunnitelma ja käyntikirjaukset, jotka kirjataan asianmukaisesti paperiseen kortistoon. Hieronta vastuuhenkilö on kouluttautunut potilaskirjaamisen käytäntöihin.
1.7 Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta
Asiakas- ja potilastyötä tekee yksi työntekijä, joka palvelee ajanvarauksen perusteella. Aikoja tulee tarjota viimeistään neljän viikon päähän ajanvaraushetkestä, pois lukien sairauslomasta johtuvat poikkeustilanteet.
1.8 Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
Yhteistyö asiakkaan ja potilaan kanssa tapahtuu pääsääntöisesti puhelimitse ja sähköpostitse. Palveluyksikkö ei lähetä potilastietoja sähköpostitse.
1.9 Toimitilat- ja välineet
Asiakas- ja potilastilat ovat 50 m², ja ne sisältävät odotustilan, WC:n sekä hoitohuoneen. Ovet ovat kulunvalvottuja.
Asiakastiloihin on mahdollisuus kulkea pyörätuolilla, WC-tilaa lukuun ottamatta. Hoitotilan yksityisyys on suojattu visuaalisesti muilta asiakkailta. Hoitotilassa on sähköinen hoitopöytä ja terveydenhuoltoon suunniteltu TENS-laite sekä akupunktioneuloja.
Sähköisten laitteiden kunto sekä tulee tarkastaa silmämääräisesti päivittäin ja asettaa ne vioittuessaan käyttökieltoon korjaukseen saakka. Akupunkitoneuloilla tulee olla voimassa oleva päiväys.
Palveluyksikön vastuuhenkilö vastaa sähkölaitteiden, ensisammutusvälineiden tarkastuksista ja saatavuudesta sekä poistumisteiden kunnosta. Palveluyksikössä työskentelevä tarkistaa ja huolehtii päivittäin työvälineidensä kunnosta, työtilojen siisteydestä ja hygieenisyydestä sekä poistumisteiden esteettömyydestä. Toimitilasta löytyy kaksi poistumistietä. Toimitilassa on turvajärjestelmä.
Akupunktioneulat tulee säilyttää asianmukaisessa neula-astiassa ja ne hävitetään paikallisen apteekin kautta.
1.10 Tietojärjestelmät ja kortiston säilytys
Palveluyksikössä potilastietoja käsitellään ja ne kirjataan paperiseen kortistoon.
1.11 Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Asiakkaan perustietoja käsitellään ajanvarausjärjestelmässä. Ajanvarausjärjestelmässä ei saa käsitellä potilastietoja. Potilastiedot kirjataan paperiseen kortistoon ja ne säilötään kahden lukitun oven takana niin, ettei ulkopuolisilla ole pääsyä asiakastietoihin.
1.12 Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
Palautetta kerätään sähköisten kanavien avulla, kuten Google Business ja Facebook-sivujen kautta.
1.13 Toimeenpano
Uuden työntekijän ja opiskelijan perehdytykseen vaaditaan omavalvontasuunnitelmaan perehtyminen. Perehdytyksestä ja päivittäisestä toimeenpanosta vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.
1.14 Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
Omavalvontasuunnitelma on julkaistu yrityksen verkkosivuilla osoitteessa www.ammanpaja24.fi
Jos omavalvontasuunnitelmassa havaitaan puutteita, tulee ne korjata kahden viikon kuluessa virheiden havaitsemisesta.
Omavalvontasuunnitelma on hyväksytty 10.8.2024 Laatijana Virpi Ahonen, Kauneushoitola Virpi Ahonen